テーマ

C.文化・芸術を学ぶ

制度種別

単位互換/京カレッジ

受講形態(京カレッジ)

科目等履修生・聴講生

科目コード

C305

科目名

Introduction to Food Culture

開講大学名

立命館大学

学内科目コード

36465

学内科目名

Introduction to Food Culture

連絡先

【衣笠教学課】TEL:075-465-8310

担当教員

YOTOVA MARIA IVANOVA

開講期間

2023年9月26日(火)〜2024年1月19日(金)
2講時 10:40~12:10 (毎週水曜日)

開講曜日・講時

水・2

単位数

2

開講期

後期・秋学期

授業形態

オンラインのみ

遠隔授業として実施する

実施する

「英語で学ぶ科目」として実施する

実施する

受講料
(単位互換履修生は不要)

京カレッジ生の方のみ、以下の受講料が必要です。・科目 等履修生:87,200円 ・聴講生:51,600円

対象年次

1年次以上

授業定員

90

単位互換定員

7

京カレッジ定員

3

会場

オンライン

試験・評価方法

【平常点評価】50%
Assessment of students' ability to formulate their opinion on major issues of concern linked to contemporary food systems (corresponding to student attainment objectives 1 and 2).

【レポート試験】50%
Assessment based on 15 short written assignments (max 3 points each) and a class presentation (max 5 points), corresponding to all student attainment objectives.

超過時の選考方法

書類選考

別途負担費用

0

その他特記事項

■本講義を受講するための英語能力の目安
This class is open for the students with the following English ability: a TOEFL ITP®test score between 480 and 530, a TOEFL iBT®test score between 55 and 71, a TOEIC®test score between 580 and 630, an IELTS score above 5.0, or equivalent.
*TOEIC® and TOEFL® is the registration of Educational Testing Service (ETS).

■教室案内
「立命館大学の開講科目を受講する皆様へ」から確認してください。
https://www.ritsumei.ac.jp/pathways-future/consortium_renraku.html/

※ 補講日や祝日授業日など、学年暦は立命館大学HPから確認してください。
http://www.ritsumei.ac.jp/profile/info/calendar/

■新型コロナウイルス感染症への対応情報について
立命館大学では、新型コロナウイルス感染症に対する独
自の行動指針(BCP)を設け、
BCPレベルに応じて授業実施形態や入構制限等を判断し
ています。
立命館大学の行動指針(BCP)や入構制限状況、その
新型コロナウイルス感染症への対策等の情報は以下HP
からご確認ください。

<新型コロナウイルス感染症に関する特設ページ>
http://www.ritsumei.ac.jp/news/detail/?id=1679#p
age-title1
※シラバスの内容は本掲載内容から変更になることがあ
りますので、立命館大学HPから最新のシラバスを確認し
てください。
https://www.ritsumei.ac.jp/pathways-future/syllabus/

【諸手続】(単位互換生のみ)
受講が許可された場合は下記ホームページで手続の案
内をしますので、必ず期間内に手続して、特別聴講生証を
受け取ってください。期間内に指定の手続のない方は、試
験の受験や通常授業の受講ができませんので注意してく
ださい。

<受講手続案内ホームページ>
https://www.ritsumei.ac.jp/pathways-future/consortium_renraku.html/

低回生受講推奨科目

講義概要・到達目標

【授業の概要・方法】
This is a discussion-based course that examines key issues in the anthropology of food such as identity, food sharing, the meaning of traditions, authenticity and globalization, sustainability, etc. We will look at the meaning of food in different cultures by exploring how factors like ethnicity, religion, economic prosperity, and social status influence our food choices. We will also examine major issues of concern linked to contemporary food systems and the various ways in which state policies and ideologies, business strategies and global processes relate to individual food choices and preferences.

Using Manaba + R, at the end of each class, students will be asked to submit their opinions on some of the issues raised in the group discussions. The most significant of these will be introduced at the beginning of the next class with comments and additional explanations by the lecturer.

【受講生の到達目標】
1) Students will be able to express an opinion on major issues of concern linked to contemporary food systems.
2) Students will be able to discuss the social, cultural and economic factors that influence food choices.
3) Students will develop an attitude of understanding towards cultural differences related to food choices.

【受講および研究に関するアドバイス】
Students are expected to contribute to the course with quality comments and questions based on class and group discussions. If you are particularly interested in a certain topic and you would like to explore it in more details, you can refer to the "References" section in the handouts, or ask the lecturer for advice.

講義スケジュール

第01回(オンライン)
Course introduction: Key concepts and definitions
<キーワード>
"explanation of course outline, student attainment objectives and assessment criteria, key concepts related to food culture

第02回(オンライン)
The omnivore’s dilemma: What is (not) food?
<キーワード>
food choices, dietary rules and traditions, edible and inedible food, factors that influence our food choices

第03回(オンライン)
Food and ritual: Food restrictions in religion
<キーワード>
food taboos, fasting and religion, halal food and kosher food

第04回(オンライン)
Food sharing and group identity: Planning a menu for a religious ceremony
<キーワード>
religious festivals, food sharing, sense of belonging, group identity, social boundaries

第05回(オンライン)
The cultural importance of food: Sharing history, tradition and knowledge
<キーワード>
food as a social activity, cooking skills, traditions and celebrations, Peruvian food culture (lecture by guest speaker)

第06回(オンライン)
Beyond nutrition: School lunches around the world
<キーワード>
group presentations, the role of food in anthropological research, culinary traditions, food sharing

第07回(オンライン)
Principles of food sharing: The case of hunter-gatherer societies
<キーワード>
food sharing traditions, social relationship, co-residential group, kinship, Aka hunter-gatherers (Congo), bushmen (Kalahari)

第08回(オンライン)
Cooking communities: The cultural importance of food
<キーワード>
food sharing in different cultures, food exchanges, local and global aspects of food, culinary traditions and cultural identities

第09回(オンライン)
What did you have for lunch today?: Factors that influence food choices
<キーワード>
price, access, nutrition, taste preferences, social environment, Food Inc., the history of fast food

第10回(オンライン)
What is in our food?: Unveiling the curtain of industrial food production
<キーワード>
Food Inc., industrial food production, transformations of agricultural practices, animal welfare, the world of corn, state policies and government subsidies

第11回(オンライン)
Is it a right or privilege to eat well?:The hidden costs of producing cheap food
<キーワード>
Food Inc., the power of the food industry, the consequences of eating cheap food, issues of food safety, health and well-being

第12回(オンライン)
"Food as a system of communication: The world of chocolate and advertising
<キーワード>
the mythology of contemporary advertising, food and meaning, chocolate, Lindt and Divine brands, European mastership, cocoa farmers

第13回(オンライン)
"Kentucky for Christmas": Producing new values and food traditions
<キーワード>
celebrating Christmas, the case of KFC in Japan, business strategies and the production of culture, Japan's Christmas cake and its meanings

第14回(オンライン)
Food advertisements: Selling taste in consumer societies
<キーワード>
Group presentations on food advertising

第15回(オンライン)
Course evaluation and final discussion: The future of our food
<キーワード>
social, cultural and ethical issues surrounding food production and consumption

【授業実施形態】
【BCP Level 1-2】This is a web-based (media) course.
All classes will be conducted online (live streaming).

【BCP Level 3-4】All classes will be conducted online (live streaming).
Zoom URL will be announced on the Course News.

【授業内外における学生・教員間のコミュニケーションの方法】
manaba+R、学生との直接対話、その他(教員より別途指示)

教科書

参考書

出願開始

出願終了

承認結果公開日

2023-04-14 05:00:00